Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Nederlandse kinderen zijn de gelukkigste ter wereld, lezen we keer op keer. Toch zien we steeds meer kinderen waar 'iets mee is'. Het aantal psychiatrische diagnosen onder kinderen blijft stijgen, maar ook labels als dyslexie of hoogbegaafdheid worden steeds vaker uitgedeeld. Hoe kan dit? Waar komt deze explosie van etiketten vandaan? Wat is er met onze kinderen aan de hand? Of misschien wel: wat is er met ons aan de hand?In dit boek neemt journalist en schrijver Sanne Bloemink de lezer mee op haar zoektocht naar de wereld achter de labels. Welke rol spelen ouders en opvoeders, school, psychiater en overheid in de toenemende diagnosedrift? Bloemink, zelf moeder van drie kinderen, spreekt (pleeg)ouders, leraren, psychiaters en andere experts, en komt erachter dat het versmallen van de grenzen van'normaliteit' veel ernstiger gevolgen heeft dan meestal wordt aangenomen.Diagnosedrift roept op tot een fundamenteel andere visie op opvoeding en onderwijs. We moeten onze aandacht minder vestigen op de stoornis, de afwijking of het 'etiket', en in plaats daarvan onderzoeken hoe alle kinderen op hun eigen manier tot bloei kunnen komen. Dan zullen we onze kinderen beter voorbereiden op de uitdagingen van een steeds sneller veranderende wereld.
Choose an application
Choose an application
Waarom denken moeders voortdurend dat ze tekort schieten met hun kinderen? En waarom voelen zij zich altijd schuldig? Vanuit haar persoonlijke ervaringen beschrijft Sanne Bloemink de huidige moederschapsideologie, en legt de link tussen de arbeidsparticipatie van vrouwen en de heersende cultuur van de hypermama's. Vaders blijven in het boek buiten beschouwing vermits zij, aldus de auteur, nauwelijks gebukt gaan onder een 'vaderlijk schuldgevoel'.
Affective and dynamic functions --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Motherhood --- Guilt --- Book
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Vanaf de conceptie wordt de groei van het embryo tegen het gemiddelde afgezet. Hetzelfde geldt voor schoolprestaties. In veel maatschappelijke domeinen heersen maat en getal. 'Ik hou me nu eenmaal aan de feiten', aldus een prominent hersenwetenschapper. En daar al zit 'm het misverstand: er is hier geen sprake van feiten, maar oplichtende hersendelen op een scan= Het zijn interpretaties, verpakt als wetenschap, zogenaamd 'hard' maar qua denkwerk dun en aanvechtbaar. Dat leidt tot verwarring, aanvechtbare redeneringen en vaak verkeerde conclusies. De reductie tot statistische gemiddelden maakt dat variatie aan het oog wordt onttrokken en afwijkingen van het gemiddelde al gauw als stoornis worden gezien. Zo wordt uitgegaan van het tekort en niet van het vermogen van mensen. Maar bovenal levert het weinig op voor baby's, ouders, leerlingen of patiënten. En om hen was het toch allemaal te doen? Met de gedachte dat meten weten is, zien we vaak de essentie over het hoofd. In verschillende maatschappelijke gebieden, zoals de zorg en het onderwijs, heerst een regime van maat en getal waarmee het persoonlijke verhaal uit het zicht raakt. In het boek worden verschillende domeinen bestreken waarin men met dezelfde problemen worstelt. Het bevat prikkelende interviews met nauw betrokkenen, waaronder Trudy Dehue, Paul Verhaeghe en Xandra Schutte. Zij vertellen waar en hoe het spaak loopt, maar ook hoe het anders kan. Hoe patronen ontstaan, hoe dwingend ze zijn en hoe zij daartegenin gaan. Of je nu patiënt bent of hulpverlener, werknemer of leidinggevende, of je nu schoolgaande kinderen hebt of kind van bejaarde ouders bent - de lezer komt te weten in welke systemen van denken en handelen wij leven, vaak ongemerkt en deels ongewild. Bron : http://www.bol.com
sociaal onderzoek --- 301.08 --- Cognitive psychology --- Philosophy and psychology of culture --- Theory of knowledge --- Statistische gegevens --- Denken --- Hersenen --- Psychologie --- 658 Maatschappij. Overige aspecten --- Man --- Sport --- Volwassene
Choose an application
Negentien essays van diverse auteurs over de wederzijdse beïnvloeding van taal en maatschappij.
#KVHA:Taalfilosofie --- #KVHA: Taalgebruik --- Philosophy of language --- taalfilosofie --- taalgebruik
Choose an application
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|